19 May 2009

Kek Kukus Biskut Cream Cracker Chew Lee Nee






Saya dapat resipi ni dari kawan sekerja saya, Puan Chew, dia pernah bawa kek nie untuk dirasa, tapi tak sempat, teringin nak mencuba, tapi saya ajes sikit resipi saya campur coklat chip dan terus kukus, sebenarnya kek nie dibuat macam kek lapis tapi disebabkan kerajinan yang pada tahap minimun saya kukus semua sekali resipi asal nya di bawah, mudah saja bahan yang tidak banyak dan agak mudah serta insyaallah sedap rasanya.

Bahan -bahan
26 keping biskut crackers jaccobs
Gula 10 sudu makan
Telur 10 biji
Sedikit milo atau serbuk koko
mentega 125 gram

Cara-cara
Pukul mentega dan gula sampai kembang ( warna keputihan ) dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan pukul sehingga sehingga sebati . masukkan biskut kacau sampai sebati. Asingkan kepada dua adunan. Satu adunan campurkan dengan serbuk koko atau milo. Sapu kan mentega pada Loyang dan masukkan Loyang dalam periuk kukus selama 5 minit dan keluarkan dan masukkan lapisan pertama (adunan biasa) masukkan kedalam periuk kukus, selama 5 minit dan lapiskan lapisan kedua ( adunan koko) buat mengikut tahap kerajinan anda. Selepas masukkan semua kukuskan selama 30 minit, boleh check guna lidi

2 comments:

  1. berapa banyak mentega yang digunakan?

    ReplyDelete
  2. ya allah, nasib baik na tanya saya dah tulis, butter 125 gram atau separuh buku.

    ReplyDelete